Előre leszögezem, soha nem voltam Denzel Washington nagy rajongója, szerettem a filmjeit, de valahogy mégsem lett févörit színész nálam.
Ez a film viszont rendkívüli módon el lett találva. A történet eredeti, a színészek egytől egyig zseniálisan hozták azt, amit Robert Zemeckis rendező megálmodott a forgatás előtt.
Az alaptörténet:
Whip Whitaker átlagos pilóta egy légitársaságnál, zűrös múlttal. Az egyik repülőútnál viszont problémák akadnak, zuhanni kezdenek. Igen ám, de hála a mi derék Ostor barátunk zsenialitásának, és a csodának, a becsapódás után, 102 emberből 96 élve hagyja el a repülőt.
Miután a gépet letette, Whip kapitány ledobta a láncot... (elájult)
Az igazi probléma az itt leírt "csodánál", hogy a vérében némi alkoholt, és kokót találnak...
Az NTSB (a film alapján a CIA repülésért felelős csapata lehet...) vizsgálata kezdetét veszi...és ezzel együtt főhősünk megpróbáltatásai is, mert mindenkit érdekel, hogy ó ugyan milyen indokból is zuhant le az a dagadt gépmadár?!
(csak nem gondoltátok, hogy leírom az egész sztorit. Hát nem fogom)
A zuhanásos jelenet szerintem felejthetetlenre sikeredett, egy ilyesfajta filmnél, ilyen idegölő, körömrágós zuhanást kivitelezni, pazar teljesítmény. Ha valaki ezt látja, onnantól bele van szögezve a mozi székébe, (ahogy a gép utasai is) a "maradék" több mint 100 percre...
A színészek valóban egytől egyig kitűnő alakítást nyújtanak.
John Goodman (fehér por szakértő), Bruce Greenwood (szakszervezetis), Don Cheadle (vérprofi-vérgeci ügyvéd, mindenki döntse el maga), és nem utolsósorban Denzel Washington.
Aki nagy örömömre visszatért ahhoz amihez szerintem a legjobban ért, a drámai szerepekhez.
Mert bár az Éli Könyve, és a Védhetetlen is tisztes iparos munka volt, (a száguldó bomba nem...) közel sem hasonlítható össze az Amerikai Gengszter, vagy az Emlékezz a Titánokra című filmekkel.
Tehát Denzel barátunk képes volt ötödnaposan repülőt vezetni, és ennek ellenére is, kikerülhetne ebből az egészből hősként...
Itt térjünk is ki arra, hogy mennyire undorító, hogy még így is megúszhatott volna mindent, és nincs kétségem afelől, hogy ilyenek, nap, mint nap megtörténnek körülöttünk...a valóságban.A pia, meg a kokó ebben az esetben nem okozott gondot a repülésnél, de bazdki akkor is... úgy gondoltam az első 30 perc után, hogy ha a film többi részében csillámpónik hátán ment ki égő házakból gyerekeket, sem lesz szimpatikus számomra...gondoltam...
Félelmetes, hogy egy alkoholista, drogfüggő parasztot, aki repülőgépeket vezet, (és nem elhanyagolandó, le is zuhan eggyel), sikerült megsajnáltatnia velem a végére...
Szeretem az amerikai filmeket, de ebben a filmben volt egy pont, amikor azt mondtam, hogy "na mész a picsába..." Ez az ember minden létező dolgot elkövetett, amit nem kellett volna, nem tanult a hibáiból, és mégis tisztán, rendezetten, a világ szemében hősként galoppozhatna el a naplementébe...
Mikor arra várnál, hogy most már jön a hepiend a filmben, akkor ez a fütyi képes még mélyebbre süllyedni, dühítően buta döntéseket hozni, mindezt úgy, hogy minden egyes lépése morálisan megkérdőjelezhető.
Talán pont ez a film szépsége, hogy Whip kapitány hiába egy stewardess baszó erkölcstelen, kokós, alkesz pilóta, bele tudod magadat képzelni a helyzetébe, és elkezded megérteni, szánni.
Robert Zemeckis-nek köszönhetünk néhány felejthetetlen filmet. Nem ez lesz élete munkája, hiszen vannak hiányosságai a filmnek, de megint megmutatta, hogy kurvajó rendező, akinek sűrűbben kéne tevékenykednie, mert ilyen filmeket végtelenítve tudnék nézni.
Aminek külön örültem, az a száúndtrekk. A producerek vélhetően a gatyájukat is kifizetik egy-egy Robert Zemeckis forgatás alkalmával, amiért ez a derék ember Rolling Stones, Lou Reed, és Red Hot dalokkal töltik fel a filmjeit.
A film zenéjéért, /akárcsak a Forrest Gump-nál/, most is Alan Silvestri volt a felelős.
Végszó? Előbb ülök unikornis hátára, mint repülőre ezek után. Ha ez mégis elkerülhetetlenné válik, az utazás előtti napokat a pilótával töltöm. Ha piálni, vagy csúnyálkodni akarna, letöröm a derekát...és lejátszom neki Kasza Tibortól a Mit sütsz kis szűcs című nótát.
Hja, és kikérem a gép állapotáról szóló jelentéseket, és maszek szerelőkkel átnézetem.
Ez a film számomra az év egyik legjobbja, nem kétséges, lenyűgöző alakításokkal, rendezéssel. Megérdemli az Oscar jelöléseket. Le a kalappal, irány a mozi gyerekek.
Friss kommentek